Eksploatacja opon superelastycznch Continental SC20.

Podczas eksploatacji wózków, z zamontowanymi oponami superelastycznymi, należy przestrzegać kilku  zasad bezpieczeństwa mających decydujący wpływ na okres użytkowania opony:

 

Zasada nr 1: 

Czas studzenia opon pełnych.

Wózek widłowy powinien być eksploatowany max do pracy dwuzmianowej, praca ciągła - na trzy zmiany - spowoduje przegrzanie opon.

Gdy jest to możliwe, należy pozwolić oponom odpocząć przez co najmniej 7 lub 8 godzin.

Opona superelastyczna  nagrzewa się ze względu na występujące tarcie z podłożem i tarcie pomiędzy warstwami konstrukcyjnymi opony.

UWAGA

W skrajnych przypadkach opona może się zapalić lub nastąpić wybuch

 

opony-superelastyvzne-continental-zasady-uzytkowania

foto: zasady użytkownaia opon superelastycznych do wózków widłowych, firmy Continental

 

 

Zasada nr 2:

Niedopuszczanie do przeciążeń wózka.

Należy unikać powtarzających się przeciążeń opon superelastycznych.

Konstruktorzy wózków widłowych zakładają, że wózek bez ładunku ma obciążenia:

- oś przednia napędowa   - 45% masy własnej

- oś tylna, skrętna           - 55%  masy własnej

Taki rozkład obciążeń powoduje, że opony tylne są bardziej obciążone przy jazdach bez ładunku niż z obciążeniem.

Przy obciążeniu wózka ciężarem nominalnym obciążenia osi radykalnie się zmieniają tj.:

- oś przednia napędowa  -   min  85% masy własnej + ciężar nominalny

- oś tylna, skrętna         -    15%    masy własnej + ciężar nominalny

Przeciążenie wózka, tzn. podnoszenie ciężaru większego niż udźwig nominalny, powoduje większe naciski osi przedniej, odciążenie osi skrętnej, co w skrajnych wypadkach może powodować uniesienie się tyłu wózka, a nawet jego przechylenie do przodu. Jest to szczególnie niebezpieczne w wózkach widłowych o wysokości podnoszenie powyżej 4 m.

 

foto: zasady użytkownaia opon superelastycznych do wózków widłowych, firmy Continental

 

 

 

Zasada nr 3:

Długość jednorazowego przejazdu.

Opona superelastyczna jest zaprojektowana do jazdy na odcinkach nie dłuższych niż 2 km, w cyklu załadowczym/rozładowczym. Przy tak długich przejazdach nie może to być praca ciągła.

Gdy odległość ta zostanie przekroczona, następuje przegrzanie opon w szczególności opon przednich przy jazdach z ładunkiem nominalnym

Wielu użytkowników nie zdaje sobie sprawy z faktu, że opona tylna może być przeciążana nawet jeśli wózek widłowy nie jest załadowany.

 

zasady eksploatacji opon pełnych do wózków widłowych

foto: zasady użytkownaia opon superelastycznych do wózków widłowych, firmy Continental

 

 

Zasada nr 4:

Odpowiednia prędkość wózka widłowego.

Opony superelastyczne są zaprojektowane do jazdy z maksymalną prędkością 25 km/godz. 

W przypadku trudnych warunków eksploatacji, np. nieutwardzone powierzchnie, nierówności, metalowe elementy - torowiska, przez które trzeba przejechać, operator musi odpowiednio zredukować prędkość przejazdu.

W przeciwnym razie spowoduje to niepotrzebne przeciążenie opon lub ich uszkodzenie w przypadku uderzenia w jakiś stały element np. krawężnik lub szynę.

 

Maksymalna prędkość wózka widłowego.

foto: zasady użytkownaia opon superelastycznych do wózków widłowych, firmy Continental

 

Komentarze

  • --Brak komentarzy--

Dodaj komentarz

Ocena: 0/6 ( 0 głos )

Podobne w: porady techniczne

Opony pneumatyczne radialne do wózków widłowych.

Opony pneumatyczne radialne do wózków widłowych.

  Do wózków widłowych stosuje się dwa rodzaje opon pneumatycznych: opony pneumatyczne diagonalne opony pneumatyczne radialne Karkas  opony radialnej  składa się z jednej warstwy osnowy, wykonanej z włókna sztuczn…

Opony superelastyczne, pełne do wózków widłowych.

Opony superelastyczne, pełne do wózków widłowych.

Opony superelastyczne i opaski (bieżniki)   Opony  superelastyczne i opaski  stosowane w wózkach widłowych przy prawidłowej eksploatacji dają gwarancję bezawaryjnej pracy wózka, ponieważ są odporne na przebicia i uszko…